Sunday, June 19, 2016

.Cerita Pertunangan Jann.

Assalammualaikum..memang dah lama sangat aku tak update blog. Sejujurnya memang tak sempat nak jenguk langsung. Last update pun hujung tahun lepas. Dahsyat tahap kebloggeran aku sekarang ni. Daripada single mingle sampai dah jadi tunangan orang baru nak update ni haaaa. Eh? Jann dah bertunang ke? Ye sayang..dah bertunang pun yakni 3 bulan lepas, ni boleh kira updating yang agak basi mungkin..hihi..tak kira tak kira nak update jugak dengan harapan dapat dibaca oleh cucu cicit nanti..jauhnyaaa berangannnnnn!

05 Mac 2016, Sabtu. 
Ni la tarikh aku dipinang dan ditunangkan lantas dapat la gelaran seorang tunangan orang. Seriously kadang-kadang macam tak percaya yeke dah jadi tunang orang ni? Tampar pipi sendiri banyak kali bagi sedar. Perancangan nak bertunang memang berlaku dalam masa yang sangat singkat dan tak lah berapa rushing pun. Aku rasa ok je, mungkin mak dan abah aku la kelam kabut tak cukup kaki tangan nak prepare segala benda dekat rumah. Aku kat JB macam ok jom balik rumah esok nak tunang...hahaha!

Preparation nak bertunang pun agak simple sebenarnya bagi aku walau taklah nampak begitu simple. Semua hantaran aku buat sendiri je. Segala benda nak buat sendiri kalau boleh tu. Tapi yang paling penting sirih junjung wajib la permaisuri segala sirih junjung yang kena buat yakni emak aku sendiri. Terima kasih mak :') Bab hantaran ni bagi aku yang agak mencabar masa kau nak pergi beli barang-barang tu semua. Pergi sini tak jumpa, pergi sana tak berkenan, keluar masuk kedai segala kedai yang ada boleh jadi gaduh sesama sendiri perginyeeee. haha at the end lah tu sebab dah stress plus dah penat berjalan plus tumit kaki dah sakit, masa tu la macam-macam sengal badan aku rasa. Tapi Alhamdulillah semuanya berjaya disediakan sebelum majlis.

Hantaran daripada pihak perempuan

Hantaran daripada pihak lelaki

Untuk pelamin pulak sebenarnya aku tak nak pun pelamin tu semua. Tapi terbuat pulak, memandangkan abah aku cakap takpe, tunang sekali seumur hidup. Tak salah nak rasa ada pelamin. Sebenarnya abah aku yang excited lebih. Termakan hasutan jugaklah aku ni. So at last, pergilah aku ni jumpa bridal semua dengan kelam kabutnya main booked tarikh dan bagi je design ikut imaginasi seorang cikgu art. Nasib baik menjadi..kah3!

TADAAAAA!!

Untuk kenduri kat rumah pulak tugas tu 100% diuruskan oleh mak dan abah aku la. Agak rushing untuk diorang tapi perfect. Yela..anak diorang ni menyatakan hasrat nak jadi bini orang bulan Januari, then tup-tup terus bagitau nak bertunang bulan Mac. Hihi agak kejam. Tak cukup 24jam sehari family aku berfikir nak laksanakan hasrat aku tu. waaaaaaa sayang semua sampai syurga! Jemputan aku tak berapa pasti tapi agak banyak jugak mencecah 200 orang. Aku pun tak faham kenapa tiap kali mak dan abah aku buat apa-apa majlis tak boleh nak cakap majlis tu majlis yang kecik-kecik. Dia takkan jadi kecik sampaikan terdetik kat hati mak aku risau tak cukup lauk pauk tu semua. Tapi Alhamdulillah Allah permudahkan segala..makanan memang berlebihan dan boleh tapaukan lagi untuk saudara mara, jiran-jiran semua. Pihak lelaki pun tak kurang ramainya yang datang. Seperti yang kita semua nak, majlis pun berlangsung dengan baik, tersusun dan terurus dengan jayanyaaa!! 

Adik beradik yang sangat-sangat membantu serta berjaya mengharungi saat menjadi lipas kudung uruskan semua dikala aku tak sempat nak layan whatsapp group..hahaha

Kesayangan dunia dan akhirat

Perkara paling indah untuk hidup aku bila aku rasa abah dan emak sangat excited lepas aku bagitau aku nak kawin :') aku rasa aku faham macam mana perasaan diorang bila dapat tau yang aku sebenarnya dah jadi kuat semula untuk hadap fasa-fasa yang baru dalam hidup aku. Terima kasih emak dan abah. Kau tau nasihat dan apa yang abah dan emak bagitau aku masa aku pernah jatuh dulu sangat terkesan dalam hidup aku. Walaupun abah layan aku macam aku tak pernah dewasa tapi dia selalu yakin yang aku kuat :')

Lagi sebulan aku dah nak tukar status dan fasa hidup lagi sekali. Doakan semuanya berjalan dengan baik okay. Ye aku tau memang cepat pun tiba-tiba nak kawin dah pulak. Cukuplah 4 bulan je pegang status tunangan orang. Bak kata abah, tak elok lama-lama. InsyaAllah. Sebelum terlupa, Selamat Berpuasa! kira ni puasa terakhir sebagai seorang bujang. hehe.

05 Mac 2016
Jannah & Hafidz








No comments:

Post a Comment

.Cerita Pertunangan Jann.

Assalammualaikum..memang dah lama sangat aku tak update blog. Sejujurnya memang tak sempat nak jenguk langsung. Last update pun hujung tahu...